Fichtl a 21. Století

“Některé projekty se dělají pro peníze, některé protože dávají smysl. Některé prostě protože jsou tolik vzdálené od obojího.”

Jawa 20, 21, 23 – Pionýr, Pincek, Fichtl, Fík či Fekál. Pravděpodobně nejdostupnější motorové vozidlo v Česku. Přestože jde dnes už o veterána, je všudypřítomný a s trochou štěstí ho lze pořídit za cenu plné nádrže osobního auta. Díky naivní jednoduchosti své konstrukce se stal kultem a také velmi populární platformou pro různá (občas lehce šílená) kutilská vylepšení. Jelikož jsem vlastníkem jednoho takového posunovadla a jelikož jsem fanda šílených kutilských vylepšení, rozhodl jsem se poněkud vylepšit palubní elektroniku stroje a můj více než 43 let starý motocykl konfrontovat s 21. stoletím.

Zásadní pozornost padla na přístrojovou desku a také ovládací prvky stařičké Jawy. Dashboard je zde představován plochou, kde je umístěn tachometr (funguje tak na 1% strojů) a masivní otočný přepínač, jímž se často podaří spustit světla. Přepínač také umožnuje provést nejčistší shutdown motoru, neukončí-li svůj chod po zastavení stroje spontánně. Mezi ovládacími elementy Fichtlu najdeme ještě několik dalších mechanických spínacích prvků, které v zásadě slouží pro generování náhodných hodnot přechodového odporu někde v intervalu 1ohm až nekonečno. Na tyto zdroje náhodných řídících signálů je mj. připojen klakson (což nevadí, protože ten funguje tak na 0,01% strojů) a dálková světla (ta fungují a náhodné řídící stavy svým chováním respektují). Celkově je stroj zapojením minimalistický a neobsahuje žádnou aktivní elektroniku. Tedy pole neorané…

Cílem projektu bylo vytvořit dotykový OLED dashboard (palubní desku) podobnou té v elektromobilu Tesla Model S (i když samozřejmě menší). Všechny chatrné mechanické spínače pak nahradit virtuálními tlačítky na touchscreenu. Diagnostické informace o vozidle se měly zobrazovat na 3D modelu vozidla s vyznačením konkrétního problému – podobně to měl nejspíš Voyager ve Star Treku… něco na ten způsob je pravděpodobně v každém druhé sci-fi. Také bylo potřeba vytvořit dobře nějaký dobře servisovatelný úložný prostor pro veškerou přidanou elektroniku. Žádný takový stávající prostor Fichtl nemá – nemá žádnou elektroniku.

fichtl budíky
fichtl dashboard

Java na Jawě

Na realizaci projektu bylo zhruba 7 dní. Za prvé tolik zbývalo do masivního srazu Fichtlů ve Všelibicích a za druhé víc času bych asi pro podobně ztřeštěný projektík nevyškrábnul. Pro čistá technická řešení a custom DPS tedy nebyl úplně prostor. Dashboard je pouhý smartphone s Androidem v tištěném ABS pouzdru. Zbývalo pouze napsat ovládací program v Javě. Jelikož se s Androidem a OpenGL ES již pár let kamarádím byla to otázka asi dvou až tří dnů (3D model Fichtla jsem už měl z minulosti). Načítání a zobrazení 3D modelu i budíků je postavené na posledním libGDX. Komunikace elektroniky a smartphonu je založená na bluetooth.

fichtl budíky - světla
fichtl dashboard – rozsvícená světla

Na 3D modelu si lze povšimnout že jde o špatný typ Jawy. 3D model je Jawa 21, reálná motorka Jawa 23. Typ 21 jsem vlastnil dříve a 3D model pochází z té doby. Dashboard měří zatím pouze otáčky motoru, je zde nicméně příprava pro tachometr, měření teploty motoru a stavu paliva. Virtuálními tlačítky lze ovládat světla, klakson a chcípání motoru.

Blackbox

Prostor pro přidanou elektroniku je rovněž ve vytištěné krabičce, tentokrát z materiálu PLA. Krabičku lze namontovat vcelku neinvazivně – stačí dva stahovací pásky. Její víko pak lze odklopit a provádět potřebné servisní úkony (např. zkontrolovat akumulátor).

fichtl blackbox
fichtl blackbox

Krabička obsahuje Li-pol akumulátor, Arduino mini, bluetooth modul, desku s relé, spínaný regulár a nějakou tu custom elektroniku pro snímání otáček z primárního vinutí zapalovací cívky. Elektronika krabičky je galvanicky oddělená od napájecí soustavy motorky (relé, optočleny). Na boku krabičky je umístěn hlavní vypínač.

Až se objeví nějaké časové okno, projekt ještě dotáhnu a doplním měření rychlosti, paliva, alarm a nějaké další diagnostické funkce. Také bych rád doplnil ovládání pomocí Smart hodinek. Koneckonců Tesla S ho má a já nechci zůstat pozadu…

7 Comments on Fichtl a 21. Století

    • Asi jde, předpokládám že se zapojením od fichtla moc neliší. Je ale fakt, že v tom Mustangu je Vape, a to poskytuje určitě lepší vstup pro otáčkoměr, než kladívko. Takže jestli máš pařeza s Vape a starší přebytečný smartphone, no problem… 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*